ДІЯЛЬНІСНИЙ
ПІДХІД:
РОТАЦІЙНІ МОДЕЛІ «ЩОДЕННІ 5 » І «ЩОДЕННІ
3»
Як навчити дітей
бути самостійними та відповідальними?
Як організувати в класі навчання
в групах?
Де взяти час на індивідуальну роботу з учнями?
Що робити, щоби учні хотіли навчатись і любили
читати?
Які щоденні діяльності з математики допоможуть
учням бути успішними?
Щоденні
діяльності – ротаційні моделі Ротаційні моделі «Щоденні 5» (читання
і письмо) і «Щоденні 3» (математика) — це щоденні діяльності, виконуючи які
діти навчаються бути самостійними під час читання, письма й математики, в той
час, як учитель має можливість працювати з учнями індивідуально та у малих
групах.
Оскільки важливо навчити учнів самостійності, основні
переконання, які служать підґрунтям моделей Щоденні 5, Щоденні 3, є такими:
• довіра та повага
• спільність
• вибір
• відповідальність
• дослідження
інтелекту
• переходи як паузи для інтелекту та тіла
• 10 кроків до
самостійності.
Довіра та повага . Змістовне навчання вимагає поваги
між вчителем та учнями. Потрібний час, щоби побудувати довіру та навчитись
виявляти повагу. Оволодіння цими якостями є основою, на якій базуються усі інші
елементи навчання. Кожна дитина заслуговує на довіру та повагу. Варто докласти
величезних зусиль, щоб створити та зберегти здорову комфортну атмосферу в
класі. Довіра та повага допомагають створити сприятливе середовище навчання та
піклування для всіх учнів. Воно починається зі знайомства у перші шкільні дні
та втілюється у розкладі, який краще розробляти разом, у правилах класу, які
важливо створювати разом, у групових заняттях з розвитку мовлення та в
історіях, які всі разом читаємо та зображуємо у малюнках. Відчуття спільноти
створює в учнів бажання вимагати, щоб інші були відповідальними за поведінку,
навчання, повагу та доброту. Вибір Це сильна, мотивуюча складова, яка є також
однією з основ моделі «Щоденні 5». Дослідження показують, що мотивація зростає,
коли учні мають можливість обирати предмет навчання, і коли вони вірять в те,
що володіють певною автономією чи контролем над власним навчанням.
Відповідальність Учні відповідальні, коли контролюють свій голос, не заважають
роботі класу. Учні вміють самостійно обирати і повертати на місце всі необхідні
матеріали для читання, письма та математики. Самостійність — основа
відповідальності учнів. Дослідження інтелекту Кен Вессон, експерт у галузі
«Нейронауки в освіті» (США), провів безпосередній
зв’язок між віком учнів та тривалістю навчального заняття: середнє число віку
учнів дорівнює середній кількості хвилин, протягом яких вони можуть утримувати
увагу під час пояснення вчителя. Переходи як паузи для відпочинку Впродовж дня
діти працюють у групах. Кожна група виконує певну діяльність, заплановану
вчителем чи обрану учнем, упродовж відведеного часу (5-15 хв). Для різних видів
діяльності у класі відведено певні місця (наприклад, парти стоять по 4, кожна
четвірка має своє завдання, і матеріали, необхідні для виконання даного
завдання знаходяться саме на цих партах). Під час перерв діти здійснюють
переходи, що дає можливість для фізичного та інтелектуального відпочинку.
10 кроків, щоб навчати та навчитись
самостійності «10 кроків,
щоб навчати та навчитись самостійності» — це унікальний та важливий елемент,
який відрізняє навчальні моделі «Щоденні 5» і «Щоденні 3» від інших: Крок 1
Визначте, чого потрібно навчити. Крок 2. Поставте ціль та створіть
атмосферу терміновості. Крок 3. Записуйте бажані моделі поведінки на «Я –
схему». Крок 4. Змоделюйте найбільш бажану поведінку. Крок 5. Змоделюйте
найменш бажану поведінку, тоді найбільш бажану. Крок 6 Розмістіть учнів у
класі. Крок 7. Тренуйте та формуйте витривалість. Крок 8 Не заважайте. Крок 9
Використовуйте тихий сигнал, щоб скликати учнів до початкового місця збору.
Крок 10 Проведіть групове опитування: запитайте «Як все пройшло?» Стратегії
забезпечення ротаційних моделей Сигнал (тихий дзвоник) Під час виконання
моделей «Щоденні 5», «Щоденні 3» необхідно безліч переходів між навчальними
блоками — це один із компонентів, який робить цю систему успішною. Фактично,
переходи поділяють навчальний блок на маленькі підблоки, посильні для учнів. Ці
переходи мають місце тоді, коли в учнів виникає фізична потреба порухатись.
Замість голосу використовуйте маленькі дзвоники, щоб дати зрозуміти, що етап закінчився
і що учні мають повернутися до місця загального збору. У перший день
навчального року важливо розпочати навчати дітей, як збиратися разом, коли вони
чують дзвоник, а потім попросити їх показати свої дії на практиці. Поясніть
мету такого сигналу: «Діти, послухайте, будь ласка, цей звук (дзвонимо у
дзвоник). Протягом усього року ми будемо використовувати цей звук, коли хочемо
привернути чиюсь увагу або коли нам потрібно зібрати увесь клас разом.»
Я-схеми Коли представлено
одну діяльність моделей «Щоденні 5» та «Щоденні 3», клас збирається разом, щоб
створити опорну схему, яку називають «Я – схема» («Я», щоб виразити
самостійність). Разом обговорюється поведінка вчителя та учнів під час «Щоденні
5» і «Щоденні 3», і записуються результати обговорень у схему. «Я – схеми»
залишаються в класі на видному місці, щоби впродовж навчального року учні могли
повертатися до них. «Я – схема» для етапу «Читання
про себе»
«Читання про себе»
|
Постійно
читай
|
||||
Читай
тихо
|
||||
Починай
одразу
|
||||
Залишайся
на одному місці
|
одразу Працюй над витривалістю під час читання
|
Запроваджуємо
«Щоденні 5» (читання і письмо) і «Щоденні 3» (математика) «Щоденні 5» Основними
компонентами ротаційної моделі «Щоденні 5» є такі: 1. Читання для себе. 2.
Письмо для себе. 3. Читання для когось. 4. Робота зі словами. 5. Слухання. u
Ротаційна модель «Щоденні 5» розроблена з метою навчити учнів розвивати власну
витривалість та самостійність під час виконання кожного з її компонентів, що
забезпечує їх активну участь у читанні та письмі протягом тривалого часу. u
Ротаційна модель «Щоденні 5» пропонує різноманітні види діяльності, що збільшує
мотивацію та інтелектуальну зайнятість учнів. У той час, коли вони зайняті
самостійним читанням чи письмом, вчителі можуть працювати з окремими учнями,
проводити індивідуальні заняття та працювати в малих групах відповідно до
учнівських потреб.
Запроваджуючи «Щоденні 5»,
будь це початок навчального року, чи його середина, важливо розпочинати з
діяльності — «Читання про себе». Навчити учнів читати про себе — це перший
компонент стратегії та основа для розвитку самостійних читачів. u Перші тижні
навчання задають тон для усього подальшого навчального року. У критично
важливий період, коли вчитель подаємо матеріал неспішно та уважно, це є важливо
для усього року
. ПОРАДИ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ З
досвіду роботи вчителів навчально-виховного комплексу «Новопечерська школа»
м.Київ Перед початком нового навчального року, коли ми обмірковуємо дизайн
класу, прогнозуємо, яка допомога може знадобитися учням, готуємо матеріали для
початку роботи за ротаційною моделлю «Щоденні 5». Ми пишемо листи батькам,
запрошуючи їх приїхати, щоб показати дітям клас та залишити необхідно шкільне
приладдя. Якщо сім’ї мають змогу відвідати школуперед початком навчального
року, ми показуємо дітям, де потрібно залишати своє шкільне приладдя
(наприклад, у спеціальних коробках) та даємо їм можливість оглянути класну
бібліотеку та вибрати книгу. Так діти дізнаються, що їхнім завданням у перший
навчальний день буде обрати книгу та почати читати її. Коли учні заходять до
класу у перший день навчання, ми вітаємося з кожним, приділяючи трохи більше
часу сім’ям та учням, з якими ми ще не зустрічалися. За кілька хвилин діти уже
всюди — на килимках, подушках, за столами, весело розглядають книги чи
розкидають олівці та папір у ящики з написом «шкільне приладдя». Три способи
прочитати книгу Коли усі зібралися, ми скликаємо учнів до місця загального
збору першого читання вголос. Ми часто починаємо з ілюстрованих книг. Під час нашого
першого читання вголос, ми проводимо перший базовий урок під назвою «Три
способи прочитати книгу». Ми розказуємо про три способи прочитати книгу, щоб
учні вдало справилися з першим заняттям із читання про себе. Три способи
прочитати книгу — це хороший урок для учнів, які ще погано читають або ж тільки
почали навчатися читати; таких учнів переконують, що вони усі здатні прочитати
книгу, якщо ми надаємо їм вибір читати в картинках, читати текст чи
переказувати історію. Коли наші учні розуміють, що є три способи прочитати
книгу, ми позбуваємось такої проблеми, як швидке вичерпання витривалості по
причині «Але ж я не можу читати про себе» «Я не вмію читати!».
Три способи прочитати книгу:
• ЧИТАЙ КАРТИНКИ •
ЧИТАЙ СЛОВА • ПЕРЕКАЖИ ІСТОРІЮ Початок запровадження «Щоденні 5» Почати етап «Читання для себе» означає пройти «10 кроків для
навчання самостійності». Під час роботи з першокласниками, вчитель зазвичай
зупиняємо роботу над «Читанням для себе» після першого етапу, оскільки їхня
витривалість вичерпується. Після того, як за допомогою «10 кроків для навчання
самостійності» вчитель представляє етап «Читання для себе», виникає наступне
запитання: Розглянемо детальніше кожен із компонентів ротаційної моделі
«Щоденні 5». Компонент 1. ЧИТАННЯ ДЛЯ СЕБЕ Учні: • Самостійно обирають книгу
(текст) для читання. • Читають впродовж визначеного часу (5-15 хв). • Виконують
завдання для перевірки розуміння й усвідомлення прочитаного. Учитель: •
Допомагає учням обирати книгу, тренувати витривалість, працює індивідуально чи
з групою дітей 95 Нова українська школа: порадник для вчителя. Розділ 5.
Інтеграція: тематичний і діяльнісний підходи. Бланк ЧИТАННЯ ДЛЯ СЕБЕ
САМООЦІНЮВАННЯ Я свідомо обираю книгу (текст) для читання. Я одразу починаю
працювати. Під час читання залишаюсь на одному місці. Правильно тримаю поставу.
Правильно тримаю книгу. Під час читання я перевіряю, чи все розумію. Я ЧИТАЮ
ВЕСЬ ВІДВЕДЕНИЙ ЧАС! Компонент 2. ПИСЬМО ДЛЯ СЕБЕ Учні кажуть: • Я письмово
висловлюю свої власні думки, ідеї та враження. Учні роблять: • Пишуть вільно на
власно обрану тему на листках паперу, в зошитах чи Щоденнику вражень. • За
бажанням використовують приладдя (олівці, фломастери, кольорові ручки), можуть
малювати і прикрашати наліпками. Їхні роботи ніхто не перевіряє, але вони
можуть їх прочитати для всіх чи для когось. • Першокласники розпочинають таку
роботу з малюнків на обрану тему, поступово, вивчаючи літери, вони підписують
свої малюнки так, як хочуть (друкованими чи писаними літерами). Учитель: •
Добирає теми, які стосуються їхнього власного досвіду. • Не оцінює, не критикує
творів учнів. • Не обмежує об’єм тексту. • Визначає час для написання тексту. •
Допомагає учням обирати тему, тренувати витривалість, підписуватималюнки (за
бажанням дітей).
ПИСЬМО ДЛЯ СЕБЕ САМООЦІНЮВАННЯ
* Я беру матеріали швидко і тихо.
*Під час
роботи залишаюсь на одному місці.
*Я одразу
починаю працювати.
*Я
використовую нові слова, вивчені правила і різноманітні жанри.
*Я ПРАЦЮЮ
ВЕСЬ ВІДВЕДЕНИЙ ЧАС!
*Я
прибираю всі матеріали на місце
ПИСЬМО ДЛЯ СЕБЕ о
рієнтовні теми, які учитель записує на дошці для подальшого
обговорення з учнями
1. Що сьогодні
(вчора) у мене було цікавого?
2. Що було у мене гарного? Що було у мене поганого?
3. Про що я мрію?
4. Що таке добро?
5. Яку добру справу я
зробив? 6. Який урок мені сподобався і чому?
7. Який урок мені не сподобався і чому?
8. Що таке дружба? Компонент
3. ЧИТАННЯ ДЛЯ КОГОСЬ Учні
кажуть:
• Ми разом практикуємось! Чому? Щоб краще читати! Щоб краще
розуміти прочитане! Учні роблять:
• Об’єднуються в пари і разом читають книги (тексти,
підручник) та виконують завдання на розуміння та усвідомлення прочитаного, які
пропонує учитель.
Учитель:
• Готує тексти
(книги) для читання.
• Об’єднує дітей у
пари.
• Визначає час для читання. • Готує завдання для роботи над
усвідомленням прочитаного.
• Працює з дітьми індивідуально чи в малій групі.
ЧИТАННЯ ДЛЯ КОГОСЬ САМООЦІНЮВАННЯ І ВЗАЄМООЦІНЮВАННЯ
* Ми гарно і дружно працюємо разом.
* Ми
одразу починаємо працювати.
*Наші очі
дивляться в книгу.
* Ми
читаємо по черзі (абзац чи сторінку).
*Під час
читання ми залишаємось на одному місці.
* Ми
контролюємо свій голос під час читання.
*Ми
допомагаємо один одному зрозуміти прочитане.
СЛУХАННЯ САМООЦІНЮВАННЯ
*Я
спокійно беру всі необхідні матеріали.
*Я одразу
починаю працювати.
*Я весь
час залишаюсь на одному місці.
* Я
використовую стратегії та прийоми для розуміння почутого.
*Я
використовую лише ті засоби і записи, які рекомендує учитель.
* Я ПРАЦЮЮ
ВЕСЬ ВІДВЕДЕНИЙ ЧАС!
* Я
прибираю всі матеріали на місце.
РОБОТА ЗІ СЛОВАМИ
Учні кажуть:
• Я вивчаю рідну мову.
• Я правильно використовую слова в різних ситуаціях.
• Я практикуюсь у написанні слів.
Учні роблять:
• Тренуються писати
слова, сполучення слів.
• Навчаються
прояснювати та пояснювати значення слів, добирати слова на задану тему,
практично знайомляться із синонімами, антонімами, практикуються у вживанні
нових слів у письмовому мовленні.
• Прописують,
викладають, виліплюють, розфарбовують слова тощо.
Учитель:
• Добирає слова та
тексти для роботи.
• Добирає матеріали і завдання.
• Готує словники.
• Розміщує слова на «стіні слів».
• Працює з дітьми індивідуально чи в малій групі.
РОБОТА ЗІ СЛОВАМИ САМООЦІНЮВАННЯ
*Я беру матеріали швидко і тихо.
*Я одразу
починаю працювати.
*Під час
роботи залишаюсь на одному місці.
*Я виконую
все правильно і охайно.
* *Я можу
використовувати різні словники.
*Під час роботи я дотримуюсь
інструкції.
*Я ПРАЦЮЮ
ВЕСЬ ВІДВЕДЕНИЙ ЧАС!
*Я
прибираю всі матеріали на місце.
Розглянемо детальніше ротаційну
модель«Щоденні 3».
Ротаційна
модель «Щоденні 3»:
1. Математика самостійно.
2. Математика разом.
3. Математичне письмо.
Компоненти «Математика разом» і «Математика самостійно»
Компоненти передбачають використання кінестетичної практики і базуються на
діяльності з маніпулятивними предметами. Ця діяльність залучає дітей до
математичних ігор, як самостійних, так і з партнерами, а також спонукає брати
участь у діяльності і вирішенні проблем, використовуючи інструменти для лічби
чи ігрові матеріали. На початку нового математичного блоку, ця діяльність
здебільшого охоплює перегляд попередньої практики навчання. Це дозволяє учням,
продовжувати вивчення викладеного матеріалу і допомагає їм бачити, що ми не
забуваємо попередній матеріал тільки тому, що ми розпочали вивчати нову тему.
Можуть також передбачати використання комп’ютерів, калькуляторів або планшетів,
як засобів для самостійної роботи. Компонент «Математичне письмо» Це час, коли
учні виражають свої думки і розуміння, працюючи над певними математичними
завданнями або математичним змістом: виразами, цифрами і числами, задачами, а
інколи, створюючи власні завдання також.
Висновки Головною дійовою
особою в класі є учень У цьому розділі предсталено діяльнісний підхід до
інтегрованого навчання, головною дійовою особою якого є учень. Роль учителя —
це роль модератора і фасилітатора Роль учителя — це роль модератора і
фасилітатора. Не «наповнювати» дітей знаннями, а навчити знаходити інформацію і
критично опрацьовувати її, читати не для учителя і батьків, а для себе,
застосовувати знання на практиці у життєво важливих ситуаціях, математику
практикувати не задля математики, а для життя, через маніпуліції з різними
об’єктами. Розвиток критичного мислення важливий для всіх аспектів нашого життя
Робота зі стратегіями розвитку критичного мислення на уроках читання, мови,
природознавства, громадянської освіти, основ здоров’я допоможе учням зрозуміти,
що критичне мислення важливо застосовувати щодо всіх аспектів нашого життя.
Учні навчаються робити вибір, працювати самостійно, розвивають витривалість і
відповідальність Працюючи самостійно та в групах за ротаційними моделями
«Щоденні 5» і «Щоденні 3», учні навчаються робити вибір, працювати самостійно,
розвивають витривалість і відповідальність. Учитель має час на індивідуальну
роботу з учнями, коли всі інші працюють самостійно, в парах чи групах.
виховання відповідальної класної спільноти Правильно налаштована робота за
ротаційними моделями призводить до виховання відповідальної класної спільноти,
коли кожний відповідає за себе і за інших, на відміну від тотального контролю
вчителя. Діти мають свободу вибору (обирають книгу для читання, тему для
письма, місце в класі, спосіб розв’язання задачі тощо) і навчаються робити
правильний вибір. «Справжня свобода — це не означає життя без правил. Свобода
не дорівнює анархії. З християнського розуміння свобода — це здатність
спонтанно і вільно обирати добро. Справжнє, автентичне добро, яке будує і
розвиває,» — Святослав Шевчук.
Комментариев нет:
Отправить комментарий